Skip navigation

Wie denkt dat vrouwen en technologie op gespannen voet met elkaar staan, komt bedrogen uit. SWAN is een uitdagende Alternate Reality Game voor een invloedrijke en trendsettende subcultuur van vrouwen die een voortrekkersrol vervullen in het gebruik van nieuwe mediaproducten, digitale technologie en sociale media: de nerdettes. SWAN is een Alternate Reality Game met een onthullende historische referentie en een virtuele 3D spelomgeving.

Alternate Reality Game
BeYouX is een fictief bedrijf dat het afgelopen half jaar is ontstaan tijdens het project Media, Minds & Matters. Het bedrijf wordt gerund door zes Fontys-studenten, waaronder ik. De zes studenten vormen een multidisciplinair team. Media, Minds & Matters is een onderdeel van het Fontys FutureMediaLab. BeYouX ontwikkelt Alternate Reality Games (ARG) voor selecte doelgroepen. Alternate reality games zijn spellen die zich zowel online (website) als in de fysieke wereld afspelen. De ARG’s van BeYouX zijn gericht op pioniers en trendsetters. Een gevolg is dat de ARG’s niet door iedereen gespeeld worden. De spellen zijn namelijk uniek. Wat deze spellen nog exclusiever maakt, is dat een ARG van BeYouX altijd gelinkt wordt aan een sieraad. In dit geval een armband die de nerdette verder helpt in het spel.

Nerdettes
Het spel dat BeYouX nu heeft ontwikkeld is speciaal voor nerdettes. Het is als het ware een op maat gesneden ARG. Nerdettes zijn jonge fashionable vrouwen die een pioniers- en voortrekkersrol vervullen in het gebruik van nieuwe mediaproducten. De vrouwen hebben allemaal affiniteit met media en technologie. Ze houden er van om online, via sociale netwerken, hun kennis te delen, ze bloggen en maken gebruik van de nieuwste gadgets en ontmoeten elkaar zowel online als fysiek in het echte leven. Maar de nerdettes van nu zijn geen groep vrouwen die we nu pas kennen.

Computers
In de 19e eeuw waren ze ook al aanwezig. De term computer werd in de 19e eeuw voor het eerst gebruikt. Er werd niet verwezen naar een computer zoals we die nu kennen, maar er werd verwezen naar een grote groep vrouwen die werd ingezet om moeilijke berekeningen uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan astronomische berekeningen en het programmeren van de eerste computer: de ENIAC. In die tijd rekruteerde Edward Charles Pickering, directeur Harvard Universiteit, een team van vier vrouwen die voor hem astronomische berekeningen maakten. Zij werden Pickering’s Harem of Harvard Computers genoemd. Deze vrouwen zijn in onze ogen de eerste nerdettes.

SWAN
Door deze historische link is de ARG ontstaan, want Henrietta Swan Leavitt was één van de vrouwen die werkte voor Edward Charles Pickering. Zij was een van de eerste vrouwelijke computers. Het spel is daarom ook vernoemd naar Henrietta. Leavitt is een van de eerste nerdettes. Zij is daarom in deze ARG onze hoofdpersoon. Het spel draait om haar, de periode waar ze in leefde en de techniek die toen een grote rol speelde. Al deze historische feiten zijn een groot onderdeel in het spel SWAN.

Het spel
Drie weken lang gaan dertig door BeYouX geselecteerde nerdettes op zoek naar hints. Ze moeten ook echt het land in om de hints te voltooien. Aan het eind zijn er vijf nerdettes die het spel kunnen winnen. In totaal zijn er negen hints die de nerdette moet verzamelen. Deze hints moet ze verzamelen in de fysieke wereld. De aanzet tot de zoektocht naar een hint wordt gegeven in een online 3D spelomgeving. Dit is een woonkamer waarin de nerdette drie weken lang online wordt opgesloten. Bij aanvang is de kamer volledig aangekleed als een woonkamer uit de 19e eeuw. Deze kamer is een nerdette-kamer van toen. Naarmate de deelneemster vordert in het spel zal ze zien dat de kamer langzamerhand transformeert naar een nerdette-kamer van nu. Een telefoon zal bijvoorbeeld veranderen naar een iPhone. Het meubilair verandert ook mee. Daarnaast kan de nerdette in het spel gebruik maken van de attributen die ze vrijspeelt. De nerdette is eigenlijk een Alice in Wonderland.

Armband
Bij aanvang van het spel ontvangen de deelneemsters een armband die in 3D is geprint. De deelneemsters zullen zien dat de armband niet compleet is. Er ontbreken namelijk nog acht onderdelen. Deze onderdelen zijn QR code-blocks die ze in de armband moeten bevestigen. Zo ontstaat er een persoonlijke gadget: een musthave voor iedere nerdette. Iedere block met een QR code is een unieke hint, die een nerdette pas kan ophalen als ze een opdracht heeft voltooid in de fysieke wereld. Zodra de nerdette alle negen blocks heeft gevonden en ze de blocks omdraait zal ze zien dat deze negen onderdelen samen één unieke QR code zijn. Als ze deze code op tijd scant, is ze een van de vijf winnaressen van SWAN.

Durf jij het aan?
SWAN is een mysterieus, uitdagend en vernuftig spel dat zich afspeelt op een multiplatform en daarom ook crossmediaal is. De deelneemsters moeten zowel online als offline aan de slag om het spel goed af te ronden. De dertig nerdettes mogen tijdens het spel gebruik maken van hun eigen (online) netwerk via alle sociale netwerken en de gadgets waarover ze beschikken. Op Twitter is alles te volgen via #ARGSWAN. BeYouX is op zoek naar een partner die samen met ons dit spel wil realiseren. Meer informatie vind je in de presentatie, die gisteren ook werd gegeven tijdens de bijeenkomst van Fontys FutureMediaLab in Eindhoven.

Klik op de foto om de presentatie te starten.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: