Skip navigation

Binnenkort start ik met een literatuuronderzoek. Ik ga me richten op social media en journalistiek. Hoe de journalistiek reageert op social media, is een van de deelvragen die ik ga onderzoeken. Ook ga ik dieper in op wat sociale media is en wat sociale media voor de journalistiek kan betekenen.

Boekenlijst crowdsourcen
Om goed te kunnen starten met het literatuuronderzoek, ben ik alvast op zoek gegaan naar boeken. En onder het mom: ‘Twee personen weten meer dan een’, heb ik de hulp van Twitteraars ingeschakeld. Dit was meteen mijn eerste stap om te controleren hoe invloedrijk Twitter kan zijn bij research. Conclusie: Twitter is heel handig. Binnen een aantal uur kreeg ik van volgers boekentips. Ik beschik nu over een boekenlijst dat grotendeels gebaseerd is op crowdsourcing. Wie nieuwsgierig is geworden naar de boekenlijst (opgesteld in Google Doc) kan zijn Gmail-adres achterlaten of mij e-mailen en inzage in de lijst krijgen.

Literatuuronderzoek
Het onderzoek is een onderdeel van de minor Taal & Cultuur, die ik naast mijn studie Journalistiek volg. Momenteel ben ik bezig om deze minor in het Engels af te ronden. Mijn conclusies worden in het Engels gepubliceerd.

6 Comments

  1. Beste,

    Graag zou ik inzage willen krijgen in de literatuurlijst die je hebt gebruikt voor je onderzoek. Op het moment werk ik zelf aan een scriptie op het gebied van sociale media. Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Vera Stevens

    • Hallo Vera,

      als je een gmail-account hebt, dan kan ik je toevoegen.

  2. Hallo,

    Momenteel ben ik ook bezig met een (klein) onderzoek naar de invloed van social media in de journalistiek. Graag zou ik ook even inkijk willen in de literatuurlijst.

    Groet,

    Sayèn

    • Hallo Sayèn, als je een gmail-account hebt, dan kan ik je toevoegen.

  3. Beste Sanne,

    Voor de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de universiteit van Leiden, moet ik iemand interviewen die bezig is of al klaar is met een onderzoek.

    Nu vind ik het onderwerp van jouw onderzoek erg interessant. Ik ben ook afgestudeerd in PR 2.0 en sociale media en met het oog op mijn master is dit natuurlijk een erg interessant item.

    Is het mogelijk om jou een aantal vragen te stellen over dit onderzoek?

    Met vriendelijke groet,

    Sophia Heemskerk

  4. Hallo! Ik zou graag inzage willen zien in uw literatuurlijst!

    Vriendelijke groet,
    Suzan Mateboer


Leave a Reply

