Skip navigation

Nee, ik zoek geen nieuwe redacteur. Maar medialand zoekt ‘m wel. En waarom? Omdat nieuwsorganisaties in moeten gaan zien dat een social media-redacteur onmisbaar wordt dit jaar. Nieuwsorganisaties die nu nog teren op enkele webredacteuren die enkel en alleen het nieuws mogen brengen, moeten zich achter hun oren krabben. Ga nu eens die dialoog aan met de nieuwsconsument. Tip aan studenten journalistiek die dit jaar afstuderen: specialiseer je in deze ‘nieuwe’ functie.

Geen hype
Social media is niet langer meer een hype. We gebruiken nagenoeg allemaal Hyves en Facebook om contact te houden met vrienden en sommigen Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. We laten mensen zien wat we leuk en interessant vinden, we delen informatie en nieuws op allerlei netwerken. Social media wordt eindelijk een opzichzelfstaand begrip. Een begrip waar ook journalisten van in moeten gaan zien dat het voor henzelf of de werkgever erg belangrijk kan zijn.

Leven in media
De journalistiek merkt dat jongeren steeds minder kranten lezen, televisie kijken of radio luisteren. Tijdens mijn bezoek aan de redactie van Netwerk, waar ook jongeren aanwezig waren, werd duidelijk dat de jongeren geen nieuwsverslaafden zijn. Hun idee is dat als het nieuws echt belangrijk is, het nieuws wel naar ze komt via sociale netwerken waar ze lid van zijn. Vrienden attenderen ze op het feit dat er iets is gebeurt of gaat gebeuren met behulp van foto’s, links of commentaar. De jongeren praten met elkaar en niet met de media waar het nieuws vandaan komt. Dit wordt gezien als een gemis. De jongeren willen juist graag reageren en ze leven niet alleen met media, maar daadwerkelijk in media – zoals mediawetenschapper Mark Deuze stelt – onder andere doordat ze constant verbonden zijn met de wereld via het web.

Geef jezelf een gezicht
Doordat de jongeren leven in media krijgen ze dagelijks een brij aan content over zich heen. Goede content is – helaas – niet genoeg om uit te steken boven de rest. Nu zijn er nog tig andere manieren om de aandacht van jongeren te trekken, maar veel manieren zijn technisch en liggen lang niet iedere journalist. Maar wat iedere journalist wel kan doen – ook zonder uitgebreide technische kennis – is zichzelf en het medium meer een gezicht geven. Hoe doe je dat?

  • Ben aanwezig op sociale media (niet alleen anoniem)
  • Luister naar wat er over je gezegd wordt en over onderwerpen die je interesseren
  • Reageer op wat er wordt gezegd (laat hier geen maanden overheen gaan)

De komende tijd zal ik dieper ingaan op hoe je jezelf een gezicht kunt geven op sociale media:


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: