Skip navigation

Start FinishCrossmedia is toch hetzelfde als transmedia? Ik begrijp dat de twee begrippen verwarrend zijn.  Het antwoord is nee, ze zijn niet hetzelfde. Beide woorden betekenen echter nèt iets anders. Maar toch – ik geef je gelijk- lijken ze voor een groot deel op elkaar.

Publiek participeert
Al eerder heb ik verteld wat transmedia storytelling is. Het betekent namelijk het vertellen van een verhaal via verschillende mediatypen. Ieder platform draagt iets bij aan de verhaallijnen, maar kan ook stand alone worden bekeken. Een kenmerk is dat het verhaal een begin en een eind heeft. Het publiek/lezers kan en mag participeren in de verhaallijn en hiermee invloed uitoefenen op het verhaal.

Digital storytelling
Veel mensen stellen daarom dat crossmedia en transmedia gelijk aan elkaar zijn. Beide termen worden ook vaak ‘digital storytelling‘ genoemd. Maar er is echter een verschil. Transmedia beschrijft namelijk gedurende een (zelf)bepaalde tijd een verhaallijn met behulp van diverse media (platforms). Bij crossmedia zet je meerdere kanalen in om een verhaal over te brengen. Dit hoeft niet complementair te zijn.

An introduction to Digital Storytelling

 

Dit artikel is een onderdeel van een blogreeks over transmedia storytelling.
Lees ook:

5 Comments

  1. Wat een goed stuk… ‘t is voor het eerst dat iemand me zo helder uitlegt hoe het nou precies zit met die begrippen. Dank je wel! Nog één vraag: zo’n opera als After Life van Michel van der Aa, mag je die transmediaal noemen? x MM

    • Hallo Martine,

      heel erg bedankt voor je reactie. Het is altijd fijn om te leze dat mensen mijn verhalen waarderen. Wat betreft je vraag over After Life. Bedoel je de opera op zichzelf of de website die daarbij hoort?

  2. Graag gedaan en jij bedankt, jij zet me aan het denken! :-) Eigenlijk bedoel ik het totaal van het werk, waarin de muziek eigenlijk net zo belangrijk is als de filmpjes. En dat concept kan dan natuurlijk in een schouwburg staan óf op een website, dat maakt dan voor het “eigene” niet meer uit, toch? Een appel op een schilderij, een appel op een foto, een appel in de vuilnisbak – blijft een appel (laatste niet lang, bleh). x MM

    • Het is pas transmediaal als de verschillende platformen elkaar aanvullen en als het publiek deelneemt aan het vertellen van een verhaal.

      In het geval van After Life kan ik niet snel achterhalen of het publiek meehelpt met het ‘maken’ van een verhaal.

  3. Goed uitgelegd zeg! Dank je, duidelijk vooor mij en ik heb het in mijn blog nu duidelijk kunnen verwoorden :-) Gaat niet eens over storytelling maar over retail.


Leave a Reply

