Skip navigation

InternetredactieVeel internetredacties kampen met het probleem dat hun website veelal als ‘afvalbak’ van een medium wordt gezien. Bijvoorbeeld televisieprogramma’s houden brekend nieuws krampachtig vast tot de uitzending ’s avonds en beseffen niet dat ze een veel groter publiek veel eerder kunnen bereiken wanneer het nieuws wordt gepubliceerd op internet. Dit is een simpel voorbeeld waarin wordt uitgelegd hoe de ‘oude’ manier van denken in het huidige online tijdperk niet werkt. Een logische vraag daarop is: ‘Hoe kan een internetredactie werken?’

Verschillende smaken
Voordat je antwoord geeft op de vraag hoe een internetredactie kan werken, is het noodzakelijk dat je eerst vaststelt wat voor soort internetredacties er zijn. Want je kunt niet zeggen dat er maar één soort internetredactie bestaat, er zijn allerlei verschillende smaken. Ieder medium werkt namelijk met een andere redactievorm en samenstelling van internetredacteuren en bijvoorbeeld verslaggevers.

Alleen of samenwerken?
De internetredactie van een actualiteitenprogramma zoals Netwerk werkt samen met bureauredacteuren en verslaggevers. De internetredactie van dit programma bestaat uit een persoon. Het programma EenVandaag beschikt maar over twee internetredacteuren. Per programma verschilt de samenstelling van het aantal internetredacteuren omdat ieder programma een behoefte heeft aan andersoortige content en de werkzaamheden van een internetredacteur. De inhoud van de website varieert daarnaast van up-to-date brekend nieuws tot een aankondiging van de onderwerpen en gasten die ’s avonds hun opwachting maken in een van de actualiteitenrubrieken. Naast de internetredacties die samenwerken met andere redacties, bestaan er internetredacties waar alleen maar internetredacteuren werken. Tweakers.net, een website over software-, internet- en algemene IT-onderwerpen is een goed voorbeeld. De content die op deze website wordt gegenereerd is afkomstig van alleen maar internetredacteuren. Deze redacteuren schrijven zelf verhalen of kopiëren en hergebruiken artikelen die ook elders in Nederland of in het buitenland op internet te vinden zijn.

Online krantenredacties
Een internetredactie van een krant behoeft weer een andere samenstelling. Deze redacties hebben ook te maken met verschillende samenwerkingsvormen. Bij kranten komt het veelal voor dat internetredacteuren, verslaggevers of zelfs online televisieverslaggevers samenwerken. Voorbeelden hiervan zijn het Brabants Dagblad met BDTV en het Eindhovens Dagblad die filmpjes online publiceren onder de noemer EDTV. Deze filmpjes worden gemaakt door een camjo. Het Algemeen Dagblad heeft een internetredactie van ongeveer tien redacteuren. De internetredactie van De Pers bestaat uit drie vaste fulltime internetredacteuren en heeft een grote achterban van freelance internetredacteuren die in het weekend en de avonduren de website vult met content. Het Brabants Dagblad werkt met een fulltime redactie van vier personen en laat in het weekend een ploeg van drie freelancers los op de regionale website. Je merkt dat (gratis) landelijke en regionale kranten het anders aanpakken.

Harde of zachte content
Om uit te leggen hoe een internetredactie werkt, moet er niet alleen gekeken worden hoe een internetredactie is samengesteld. Het is van belang om te weten wat voor soort content een internetredactie publiceert. Je moet eerst achterhalen of de internetredactie veelal hard of zacht nieuws in de vorm van verhalen, foto’s of filmpjes uit eigen hand gebruikt en of ze semi-automatisch content van een persbureau op hun website loslaten op de website. Ook is het belangrijk om te weten of de internetredactie alleen het bericht doorplaatst of dat de redactie aanvullende informatie zoekt en deze informatie aanmaakt in de vorm van dossiers, foto-carroussels of aanvullingen: gaan ze zelf achter het nieuws aan door contact te zoeken met bronnen en feiten te checken? Het is daarom moeilijk om concreet te zeggen hoe een ideale internetredactie werkt wanneer er meerdere vormen van internetredacties zijn.

Grabbelton
Hoe de ideale internetredactie samengesteld moet worden is nog steeds een grijs gebied omdat voor iedere redactie andere normen gelden. Uit eigen ervaring bij het Algemeen Dagblad heb ik gemerkt dat het niet noodzakelijk is dat wanneer een internetredactie van een krant met semi-automatische content van een persbureau werkt er daar veel mensen mee aan de slag moeten gaan. Wanneer je beschikt over een grote redactie vind ik het verstandiger dat je zelf aan de slag gaat als journalist. Het heeft namelijk geen zin om met veel redacteuren in dezelfde grabbelton te gaan grabbelen naar nieuws. Mijn oplossing is om sowieso het aantal internetredacteuren te reduceren naar bijvoorbeeld zes redacteuren die in een ploegendienst werken. Een ploeg van drie personen begint van 7.00 uur tot 15.00 uur en de andere ploeg van drie redacteuren start van 15.00 uur tot 23.00 uur. Daarnaast laat je in de nacht nog een freelancer op de website los om het nieuws uit het buitenland te vergaren.

Web only content
De werkzaamheden van de internetredacteur bestaan dan in mijn ogen uit: het op zoek gaan naar eigen nieuws, het zoeken van aanvullingen, bronnen contacteren en feiten checken. Je checkt dan ook of de berichten die van persbureaus afkomen kloppen. De overige twee hoofdredacteuren stel je beschikbaar om web only content te maken. Dit kunnen webspecials, mash-ups, filmpjes, te maken met een grotere nieuwsomvang. Op deze manier kun je als internetredactie op meerdere vlakken het nieuws maken en professioneel met nieuws omgaan omdat je voorziet in behoeftes van lezers. Door unieke content te maken zijn bezoekers eerder geneigd om terug te komen naar je website omdat je kwalitatief werk aflevert.

Conclusie
Voordat je nu gaat bepalen hoe een ideale internetredactie werkt, moet je rekening houden met een aantal zaken: voor welke soort website werk ik, welke content wil ik aanbieden, hoe ziet mijn redactie eruit: hoeveel personen en middelen als kennis en geld heb ik in huis en wat is er allemaal mogelijk op het internet. Is het haalbaar wat ik wil. Zodra je antwoord op de bovenstaande vragen hebt gevonden, ben je al een heel eind op weg om jouw ideale internetredactie samen te stellen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: