Skip navigation

mobieltjesInternetjournalistiek op nieuwsredacties komt langzaam op gang. Redacties van verscheidene media weten nog niet goed hoe ze internet moeten inzetten als verlengstuk van hun medium. Internetredacties vergeten ook vaak dat nieuwsberichten terug te vinden zijn op mobiel internet en hebben het schrijven van mobiele internetberichten vaak nog niet opgenomen in hun takenpakket.

Mobiele content
Wereldwijd zijn er vier miljard mobiele telefoons in gebruik. Naar verwachting zijn er in 2010 ongeveer twee miljard van deze mobiele telefoons die toegang hebben tot (mobiel) internet. Slechts 0,2 procent van alle online content is geoptimaliseerd en bruikbaar voor een mobiele toepassing voor een mobiele telefoon die gebruik maakt van internet. Dit percentage is erg laag wanneer je ziet dat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van content voor mobiel internet. Mensen die een smartphone hebben maken steeds meer gebruik van applicaties zoals Uitzending Gemist en willen ook graag hun mail checken en het nieuws lezen en dan ook nog het liefst via hun favoriete contentverstrekker. Onder andere kranten hebben momenteel nog niet veel kaas gegeten van schrijven voor mobiel internet. Dit is ook enigszins logisch want mobiel internet staat momenteel nog in de kinderschoenen.

Aandachtspunten mobiel internetbericht
Vaste richtlijnen voor het schrijven van een mobiel internetbericht zijn er nog niet omdat de ontwikkelingen op het gebied van smartphones zoals de iPhone, Google’s G1 of de Blackberries in volle gang zijn. Beeldschermmaten variëren van groot tot klein. Internetverbindingen zijn snel dan weer langzaam of juist niet overal beschikbaar. Links werken wel dan weer niet. Toch wil ik een indicatie geven van wat in mijn ogen momenteel mogelijke richtlijnen zijn voor het schrijven van een bericht voor mobiel internet.

Mogelijke richtlijnen

  • Zet het belangrijkste nieuws bovenin en maak de tekst oprolbaar. Zo schrijven we doorgaans alle nieuwsberichten en teksten. Dus deze regel geldt ook voor het schrijven voor mobiele content.
  • Mobiel internet is gebaat bij snelheid. Daarom is het verstandig om het beeld vooralsnog ondergeschikt te houden aan tekst.
  • Schrijf kort en bondig. Verwijder alle overbodige woorden.
  • Zorg voor voldoende alinea’s en tussenkopjes zodat een tekst makkelijk te scannen is. Gebruik daarbij ook veel wit want op deze manier maak je de lay-out scanbaar voor de lezer.
  • Qua hyperlinks en verwijzingen naar andere media moet je opletten dat je niet naar iedere website kunt linken omdat er niet altijd mobiele websites beschikbaar of niet geschikt zijn.
  • Qua lengte van een artikel of duur van een filmpje gaat de gelijkenis met internet ook op.
  • Maak de interactie voorspelbaar wanneer je linkt naar een filmpje, website, foto of audiofragment. Beschrijf expliciet wat de ontvanger te wachten staat wanneer hij iets opent.
  • Vijfhonderd woorden is de bovengrens van een mobiel internetbericht.
  • Vijf tot tien minuten geldt als maximumduur van een video.

2 Comments

  1. Thanks, ook handig voor politici!

  2. leuk geschreven…

    back atya:

    Aandachtspunten Twitteraars
    GEDRAGs TIPS|| TOP-10 tekens dat je toch een beetje een Twitter-addict bent geworden:

    http://digg.com/d1obB3


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: