Skip navigation

krantAls de toegang tot de inhoud van de krant online gratis beschikbaar is, is het vragen om problemen. Door op deze manier te werk te gaan, gooien krantendirecties- en redacties hun eigen ruiten in. Een van de grootste fouten die krantenredacties maken is dat ze bijna alle eigen nieuwsartikelen gratis online publiceren. Lezers zijn niet dom en realiseren zich dat een abonnement overbodig is en zeggen hun abonnement op. Hoe krijg je deze lezers weer terug?

Dalende oplagecijfers
Uit de kwartaalcijfers van Het Oplage Instituut (HOI) blijkt dat de totale oplage van de Nederlandse dagbladen in het vierde kwartaal van 2008 zijn gedaald. In totaal werden in het laatste kwartaal van 2008 4.904.029 dagbladen verspreid. Daarvan waren 1.297.328 gratis dagbladen en 2.606.701 betaalde kranten. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 kwam het totaal aantal gedrukte kranten 5,5 procent lager uit.

Oplossing
Journalist Sent Wierda draagt op de website van De Nieuwe Reporter een oplossing aan. Krantensites dienen volgens hem alleen maar headlines te bevatten van datgene wat in de papieren krant staat. Op de website wordt dan verwezen naar het complete artikel in de krant plus een aantal actuele berichten, foto’s of fotoreportages. Daarnaast zouden de abonnees van de papieren krant gratis toegang dienten te krijgen tot de digitale versie van de krant. In de digitale versie zou dan toegang moeten zijn tot documenten, rapporten en discussies. Volgens Wierda zou de krant op deze manier een aanzienlijke meerwaarde hebben voor de abonnees. Abonnees hoeven ook niet extra te betalen voor de online versie van de krant, ze hebben immers al betaald voor een abonnement op de papieren krant. In mijn ogen is dit niet de juiste oplossing maar kan op zich wel één van de vele oplossingen zijn.

Web-only content
Mijn idee over krantenwebsites en de papieren krant is dat ze elkaar moeten aanvullen en niet elkaars content klakkeloos moeten kopieëren. Het moeten twee onderdelen zijn die onder dezelfde naam opereren. De papieren krant brengt dagelijks het nieuws en op de website wordt web-only content gepubliceerd in bijvoorbeeld de vorm van reportages, filmpjes, foto’s, audio, interviews, achtergrondverhalen en verslagen die specifiek gemaakt zijn voor de website. In de dageditie van de krant kan onder een artikel verwezen worden naar de extra informatie die te vinden is op de website. Op deze manier creëer je twee platforms waar mensen terecht kunnen voor informatie. De papieren krant blijft betaald en de online content blijft gratis. De mensen die meer achtergrond willen bij online content kunnen de krant aanschaffen om daar weer meer informatie te vinden. Punt van kritiek is dat er in de kranten- en onlinewereld een omslag moet komen. Wanneer een krant dit zou gaan doen is de kans aanwezig dat mensen ook hun abonnement opzeggen en overstappen op kranten die wél nog alle krantverhalen publiceren op hun website. NRC Next is op dit gebied één van de pioniers die deze keuze al deels heeft gemaakt. Met behulp van hun website die is omgezet naar een nieuwsblog hebben ze een tweede platform aangeboord waar nieuws wordt gepubliceerd dat niet in de krant staat.

Eerste online krant
Het NRC was in 1995 de eerste krant in Nederland die aan de slag ging met een online nieuwssite. De redactie zette de papieren krant regelrecht op internet. Dit wordt ‘shovelware’ genoemd. Tegenwoordig hebben vrijwel alle kranten in Nederland een eigen uitgebreide elektronische editie van de krant op internet. De inhoud van deze elektronische ‘internetkranten’ zijn verschillend. Sommige kranten gebruiken de website als aanvulling op het nieuws zoals de nieuwsblog van NRC Next en andere kranten gebruiken de website als verzamelplek van eigen nieuws en het laatste nieuws.

Wel of niet betalen?
De hamvraag blijft echter of lezers wel willen betalen voor online artikelen. Kan online journalistiek een ommekeer teweeg brengen en inkomsten genereren door lezers te laten betalen voor online artikelen en op deze manier weer abonnees weten te binden aan een krant?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: