Skip navigation

google-search“Zoeken op Google is dom denken”, zo begon onderzoeksjournalist en internetdeskundige Henk van Ess vrijdag zijn keynote over internetresearch tijdens het Infographics Congres in Zeist. De aanwezigen kregen een ‘gratis’ lesje in internetresearch. Maar waarom moet je dom denken als je gaat researchen via Google?

Voorspel het antwoord
Tijdens de presentatie gaf Van Ess de aanwezigen fictief de opdracht om een gedetailleerde kaart van de DDR op te sporen met behulp van Google. We stuitten op een aantal kaarten maar al snel zien we dat de resolutie van alle kaarten veel te laag is. Hoe lossen we dit op? Door gebruik te maken van de zoekterm imagesize: 1600×1320 te plaatsen voor Karte DDR. We zoeken op Karte DDR omdat we een Duitse kaart zoeken en het daarom verstandiger is om een zoekopdracht in de Duitse taal weer te geven. Door gebruik te maken van de zoekterm imagesize: 1600×1320 weet Google dat we op zoek zijn naar een extra grote afbeelding, dus hogere resolutie. Maar dan we vinden een gedetailleerde kaart van de DDR uit het jaar 1937. Totaal niet relevant wanneer we een kaart van nu willen hebben. Door te speuren op de landkaart zelf naar bijvoorbeeld de schaalgrootte en een jaartal zo ongeveer rond 1965 kunnen we weer een stap verder komen in de research met behulp van Google. Je moet dus als het ware het antwoord voorspellen voor Google, dus denk je dom.

Denk als een auteur
Stel je voor, je bent een journalist die erachter moet komen waar je de drug GHB kunt kopen naar aanleiding van een ANP-berichtje over jongeren die zijn gedrogeerd door middel van GHB. Wat doe je dan? Je kan heel simpel zoeken op GHB, maar dan zal je niet veel relevante zoekresultaten genereren. Nee, je moet denken als de auteur van de website die GHB verkoopt. De meest voor de hand liggende zoekterm zou dan zijn “bestel GHB” of “order GHB”. Et voila grote kans dat je nu een distributiecentrum van GHB hebt gevonden. Je moet dus denken als de auteur en niet als een vraagsteller. Wat ook erg handig is wanneer je gaat zoeken op Google is de zoekterm allintitle:. Wanneer je deze zoekterm voor je eigen zoekopdracht vermeldt, gaat Google op zoek naar jouw zoekopdracht die vermeldt is in een titel op een webpagina. Dit voorkomt dat je een breed scala aan zoekopdrachten krijgt die totaal niet relevant voor je zijn.

Zoek naar een kenner
Tegenwoordig gebruikt menig journalist Twitter, Hyves of LinkedIn om op zoek te gaan naar kenners over een onderwerp. Via Twellow.com kun je zoeken op categorieën zoals Geeks, Art of Aerospace & Aviation. Deze laatste categorie is zeer handig wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar iemand die je iets meer kan vertellen over de linker hoogtemeter in een Turks vliegtuig. Wanneer je nog meer informatie over een hoogtemeter of over andere onderwerpen gerelateerd aan de luchtvaart wilt hebben, kun je ook gebruik maken van de zoekterm site: aero.Wanneer je deze zoekterm gebruikt, kom je terecht op pagina’s die gerelateerd zijn aan aero. Deze term kun je ook inzetten wanneer je op zoek bent naar informatie vanuit de pharmaceutische hoek. Dan kun je gebruik maken van site: pharma.

Sluit nieuws uit
Als journalist komt het vaak voor dat je op zoek gaat naar nieuwsberichten op het net. Het komt dus geregeld voor dat je naast ANP ook via Google Nieuws op zoek gaat. Het kan voorkomen dat je berichten nodig hebt uit 2008 en keer op keer krijg je de laatste berichten van 2009 waar je niet naar op zoek bent. Hoe kun je dit voorkomen? Simpel door gewoonweg -2009 te plaatsen achter jouw zoekopdracht. Denk als het ware als een document.

4 Comments

  1. Leuk artikel!
    Ik gebruik (zoals zoveel mensen) google dagelijks, maar in jouw artikel staan nog wat bruikbare tips!
    Thanks!

    Gr,
    Astrid

    • @Astrid
      Bedankt voor je comment. Mooi om te horen dat ik je heb kunnen helpen.
      Groetjes,
      Sanne

  2. Hey Sanne,
    Hoe ik altijd weer op je blog terecht kom? Geen idee. Maar het is altijd interessant. Van Ess slaat wel de nagel op de kop. Google is als een bulldozer die informatie als een hoop keien en zand neerstort, terwijl we feitelijk een theelepeltje nodig hebben. De idee: ‘je moet denken als een auteur is de de nagel op de kop. Ik ben bezig aan een reeks over zoekrobotten, vooral over het feit dat ze veel beter zouden kunnen met de huidige stand van de wetenschap, waren ze niet zo gefixeerd of advertising. Zie http://2bloggen.org/category/contextual-search/

    Een vraagje mag ik die posting over Van Ess herpubliceren. Het is een goede illustratie van wat ik denk over informatie zoeken als een communicatief proces? Ik ga ondertussen kijken of ik nog teksten vind van die kerel.

    • @Daniel Dank voor je berichtje. Leuk om te horen dat je mijn blog interessant vindt. Je mag mijn post herpubliceren als je mijn blog ook vermeldt.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: