Skip navigation

sanne1

Voor het eerst ben ik geïnterviewd over mijn weblog Nerdette.nl. Maandag belde Robert Lagendijk met de mededeling dat HotSpot (NPOX) graag met me wilde praten over DNA09 en mijn weblog. Het interview gaat met name over ‘How to become a webbie in twelve weeks’ en mijn kijk op DNA09. Hieronder kun je het volledige interview lezen.


Twaalf weken oude webbie hoort niets nieuws op DNA2009

Gepost op dinsdag 10 maart 2009

Er is nog hoop voor journalisten die bang zijn de grote overstap naar het internet gemist te hebben. Sanne Brand wilde in twaalf weken een echte webbie worden en bracht haar lezers via een eigen weblog op de hoogte.

Voor Brand, een drieëntwintigjarige studente aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg, begon dit schooljaar nogal vreemd. Door een organisatorisch foutje was er geen concreet lesprogramma beschikbaar voor het blok Nieuwe Media dat ze wilde volgen. En dus trok Brand haar eigen plan. Zij opende een weblog met als insteek: Hoe word ik een webbie in twaalf weken. ‘Nieuwe Media is voor een student Journalistiek noodzakelijk. Je moet weten wat er speelt. Ook al werk je voor de krant, radio of televisie.’

Dankzij Twitter bouwde de studente een netwerkje van internetvrienden om zich heen en kreeg zo in treinvaart het internet onder de knie. Ze zag dat live verslaggeving begon te verplaatsen naar het internet. ‘Dat zie je nu helemaal tijdens zo’n vliegtuigramp bij Schiphol. De eerste berichten komen via Twitter binnen. Tegenwoordig kun je meteen foto’s, filmpjes en interviews plaatsen.’

Afgelopen week blogde Brand live vanaf DNA2009, een conferentie over nieuwe media ontwikkelingen, in België voor De Nieuwe Reporter. Gedurende twee dagen hield ze samen met enkele collega’s een groep van 300 thuisblijvers op de hoogte van wat er werd verteld op het evenement. ‘Eigenlijk was het allemaal niet al te sprankelend. Voor een webbie van twaalf weken klonk alles al bekend in de oren. DNA was meer bedoeld voor mensen die nog niets weten over nieuwe journalistiek.’ Inmiddels zijn de twaalf weken voorbij en kan Brand zich een volleerd webbie noemen. ‘Maar eigenlijk ben je nooit volleerd. Ik zie iedere dag iets nieuws op internet.’

Brand gaat nu haar blog ‘Hoe word ik webbie in twaalf weken’ omzetten naar een gewoon blog waarop zij de ontwikkelingen binnen de nieuwe media blijft volgen. ‘Ik heb veel geleerd en mijn blog wordt goed ontvangen. Ik zou ook over muziek kunnen bloggen, maar ik vind nieuwe media nu eenmaal leuker.’

De laatste zes weken van haar opleiding tot webbie, liep ze stage op de redactie van Netwerk. ‘Ik maakte webspecials voor het programma.‘ Eenmaal gestationeerd in Hilversum zag Brand wat er beter kon bij de omroepen: ‘Omroepen zijn bang te vernieuwen en denken teveel in TV-termen. Ze zouden internet vaker leading moeten maken en speciaal inhoud voor op het web moeten maken. Tijdens die stage merkte ik dat het eigenlijk een ongerept gebied was.’

2 Comments

  1. wat leuk en interessant!

  2. Werkelijk trots op mijn meissie!


Leave a Reply

