Skip navigation

Er ging vandaag weer een nieuwe wereld voor mij open: de wereld van mobiel internet. Op het Mediapark in Hilversum organiseerde Immovator het eerste Cross Media Café van 2009. Een bijeenkomst over mobiel internet. Volgens Immovator wordt 2009 hét jaar dat heel Nederland gebruik begint te maken van mobiele media diensten. Ik heb me verbaasd over alle mogelijkheden die er nu al zijn op het gebied van mobiel internet.

Mobiel internet

Stefan Oost

Picture taken by: Stefan Oost

Internet op je mobiel is in opkomst. Steeds meer toestellen staan het toe om gebruik te maken van internet en de daarbij ontwikkelde applicaties. Ook media begint steeds meer gebruik te maken van mobiele applicaties. Nieuwssites zoals nu.nl en dag.nl maken er gebruik van en Uitzending Gemist publiceert ook al uitzendingen via mobiel internet.

Cross Media Café
Gedurende de middag waren er zes sprekers die uitgebreid gepraat hebben over hun applicaties en tien sprekers van startups die zichzelf in twee minuten mochten pitchen. Het ene bedrijf had nog mooiere en innovatievere ideeën dan de ander. De zes sprekers bespraken elk twintig minuten hun bedrijf of hun applicatie. De tien pitchers zal ik in een andere blogpost belichten.

Blyk
Eric Kip, directeur van Blyk Nederland, beet het spits af. Blyk wil Nederland veroveren met een mobiel netwerk voor jongeren dat is gebouwd rond een adverteerdersmodel. In Engeland wordt al gewerkt met het adverteerdersmodel dat Blyk nu ook in Nederland wilt gebruiken. Blyk denkt dat messaging (tekstberichten) een meerwaarde creëren in de mobiele media. Denk daarbij aan een aankondiging van een televisieprogramma. De dag erna vraag je aan de ‘volgers’ of ze naar het programma hebben gekeken. Dit kan ook met boekaankondigingen. Stel de vraag of ze meer informatie willen ontvangen. Zo ja? Dan kan een acteur bijvoorbeeld het eerste hoofdstuk inspreken dat jij nadat je ja hebt gezegd kunt afluisteren. Ook kunnen er vouchers verstuurd worden voor bepaalde producten waar jij je op hebt ingeschreven.

Rabomobiel
Dan Armstrong, momenteel nog bezig met zijn inburgeringscursus maar spreekt al zeer goed Nederlands, legt uit hoe de Rabobank klanten naar zich toe haalt met mobiele diensten rond media en betalingen. Rabomobiel maakt gebruik van een MVNO-model. MVNO staat voor Mobile Virtual Network Operator. Dit houdt in dat een bedrijf niet over een licentie beschikt, maar onder een eigen merknaam mobiele telefonie verkoopt over het netwerk van een andere gsm-operator. Een MVNO richt zich tot een specifieke doelgroep, in dit geval dus de mensen die gebruik maken van de Rabobank. Mensen kunnen dus met behulp van een geschikte telefoon geld overmaken zonder fysiek contact te hebben met een bank. Daarnaast kunnen mensen ook hun rekening checken via hun telefoon. Rabomobiel heeft al geëxperimenteerd met het afrekenen van je boodschappen bij de AH en C1000 en horecagelegenheden. Rabomobiel is nog niet te gebruiken op een iPhone, maar Armstrong beloofd dat er een applicatie aankomt voor de iPhone.

Sharewire
Sharewire bouwt ‘mobiele relaties’ voor bedrijven zoals het Financieel Dagblad, ING, Pathé en ANP. Algemeen directeur van Sharewire, Ivo Wentholt, vertelt dat Sharewire onder andere ook voor Dutch Cowboys content distribueert. Dit doen ze door sms-campagnes op te zetten of door java-applicaties of streaming video’s in te zetten. Wentholt legt uit dat het grote probleem van deze vorm van distributie is om de mobiele content bij de gebruikers te krijgen. Mediabedrijven moeten volgens hem daarom ook inzien dat je de distributiekanalen moet volgen en dat wanneer je enkel en alleen een mobiele site inzet andere kanalen worden gemist. Ook voorspelt hij dat het bereik van mobiele media in 2009 zal groeien.

Ilse Media en Nu.nl
Nu.nl is een onderdeel van Ilse Media dat weer een onderdeel is van Sanoma Uitgevers. Erik Rovers, Leider Business Development Mobile van Ilse Media, praat met name over de succes van Nu.nl. Daarbij geeft hij ook nog eens aan dat Ilse Media bezig is om Nu.tv te ontwikkelen. Dit zal een applicatie worden die locatie gebonden is. Nu.nl is vijf jaar geleden begonnen met de mobiele nieuwsapplicatie. Door de komst van de iPhone zijn de pageviews grandioos gestegen. Rovers vertelt dat de succesfactoren van mobiel nu.nl het invullen van mobiele functionaliteit en behoeftes zijn. Denk daarbij aan de snacks: sport, weer en beursinformatie. Een mooie bijkomstigheid in de interface van Nu.nl is dat wanneer je schudt met je iPhone het nieuws direct wordt ge-update. Daarnaast dankt de applicatie haar succes ook aan de usability denk daarbij aan de snelheid, de toegankelijkheid en de lay-out.

Uitzending Gemist
Uitzending Gemist is sinds december vorig jaar ook mobiel. Directeur Internet Coordinatie Publieke Omroep, William Valkenburg, meldt dat Uitzending Gemist nog niet voor alle toestellen te gebruiken is. Om erachter te komen waar Uitzending Gemist nog aan moet werken, hebben ze een testlab in het leven geroepen. Vooralsnog kunnen mensen het ook nog doen met de streams via YouTube. Ook Valkenburg merkt op dat sinds december 2008 het aantal bezoekers is gegroeid van 7000 bezoekers naar 30.000 bezoekers. Binnenkort lanceert Uitzending Gemist een nieuwe applicatie: de NPO radioplayer. Daarnaast worden ook applicaties ontwikkeld voor de iPhone (lancering in maart), G1 Android Google Phone (lancering april) en de Blackberry (lancering februari). Vanaf vandaag is de applicatie voor de reguliere toestellen ook verbeterd. Uitzending Gemist heeft een A-Z-lijst van beschikbare programma’s gelanceert en onder andere ook een mobiele lijst.

Hyves
Als laatste van de zes sprekers mag Yme Bosma, Manager Business Development, zijn verhaal vertellen. Hyves wordt in 2009 nog mobieler. Momenteel werken ze aan een uitgebreider mobiel platform voor social networking. Hyves heeft per dag twee miljoen pageviews. In maart en april gaat het sociaal netwerk een kaart releasen waarop je meteen kunt zien wat er als laatste is gepost door vrienden. Denk daarbij aan een kaart waarop je kunt zien wie op welke spot is geweest, wie welke foto als laatste heeft geplaatst of wat de laatste krabbels zijn in jouw vriendengroep. Daarnaast worden ook nog Spot-pagina’s ontwikkeld. Dit zijn pagina’s die gerelateerd zijn aan een bepaalde concerthal, horecagelegenheid of festival. Ook zal er binnenkort een shortcode via sms online te vinden zijn. Via het nummer 4983 kun je een foto of krabbel versturen die dan aan jouw pagina of een spot wordt gelinkt.

Stijgende lijn
Met de komst van de iPhone zien ontwikkelaars dat het gebruik van mobiel internet sinds december 2008 aanzienlijk is gestegen. Als voorbeeld neem ik Pathé mobiel dat ontwikkeld is door Sharewire. Pathé Mobiel is een mobiele applicatie waarmee je snel kunt zien welke film er draait in een Pathé bioscoop in Nederland. Zo kun je bijvoorbeeld trailers, weekprogramma’s, synopsis van een film of de tijden waarop een film draait gemakkelijk opzoeken. Voordat de iPhone werd gelanceerd zag Sharewire dat er in december 2008 25.000 gebruikers per maand gebruik maakten van de applicatie. Met de komst van de iPhone is het aantal bezoekers gestegen naar 110.000 bezoekers per maand. Pathé mobiel heeft bij aanvang geen enkele vorm van reclame gemaakt. Binnen drie dagen na de lancering van de applicatie was Pathé mobiel de meest populaire download in de App Store.

2009: het jaar van mobiele media
Als we af mogen gaan op de voorspellingen en ontwikkelingen van bovengenoemde bedrijven dan wordt 2009 een veelbelovend jaar voor de mobiele media. Ik ben benieuwd hoe jullie het jaar 2009 gaan zien als het jaar dat Nederland gebruk begint te maken van mobiele media.

One Trackback/Pingback

  1. […] Maar het resultaat is nu dat alleen Sanne Brand het voor elkaar kreeg zijn presentatie in een verslag op te nemen. En dan ging een groot deel van haar tekst ook nog over de uitleg van MVNO, een van […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: