Skip navigation

Als journalist is het zeer handig om te weten wie jouw verhalen leest. Via sociale netwerken is het tegenwoordig gemakkelijk om te achterhalen wat jouw doelgroep interessant vindt om te lezen. Haal hier je voordelen uit en maak je het je zelf niet moeilijker. Wie goed kijkt, signaleert en leest doet veel inspiratie op via sociale netwerken. Binnen de kortste keren heb je weer een verhaal op tafel liggen. Maar hoe pak je dat goed aan?

Zet je eigen sociale netwerk op
Als journalist is het erg handig om een eigen website te hebben. Dit kun je doen door een eigen website te beginnen, een Hyves-account of Ning-account aan te maken waar je mensen de ruimte geeft om te reageren. Vervolgens kan de journalist gespreksonderwerpen op zijn netwerk zetten waar zijn deelnemers op kunnen reageren. Houd de ontwikkelingen goed in de gaten en gebruik je neus voor nieuws en zo heb je weer een onderwerp om over te schrijven. Op deze manier vergaren onder andere tijdschriften en kranten ook hun ideeën voor artikelen. Dit doen ze door door bijvoorbeeld gebruik te maken van een forum of een account op Hyves.  Door nauwlettend de onderwerpen in de gaten te houden die zij zelf of bezoekers online zetten, inventariseren zij de topics die op dat moment het meest bezocht worden en dus weten ze dat dit onderwerp zal scoren in hun tijdschrift. Kortom de lezers geven zelf aan dat ze over een bepaald onderwerpen graag praten of over willen lezen. Hoe gemakkelijk wil je het hebben.

Forum
Een forum is niet meteen een in het oog springende vorm van een sociaal netwerk. Toch vind ik dat een forum wel onder deze categorie valt omdat zich daar ook mensen begeven die via het forum contact met elkaar zoeken en hun meningen of verhalen deelt en ook via deze manier met elkaar in contact kunnen komen. Het tijdschrift Viva maakt gebruik van haar forum om onderwerpen te pitchen en lezers te vinden die aanvulling kunnen geven aan een artikel. Sheila Schenkel, senior Webredacteur Viva, legt uit dat Viva op het forum gebruik maakt van een aantal pijlers waaronder ook Viva Zoekt. “Via deze pijler kan de redactie gebruik maken van kennis op het forum. Redacteuren plaatsen onder Viva Zoekt een oproep en vragen of mensen mee willen werken aan een verhaal. Het is niet zo dat redacteuren een topic mogen openen op het forum in de hoop dat daar reacties op komen. Ze moeten duidelijk aangeven via Viva Zoekt dat ze een artikel over een bepaald onderwerp willen schrijven en daar meningen bij willen hebben.”

Blog
Naast het forum waarop de redacteuren publiceren, wordt er ook dagelijks een blog geschreven door freelancers en redacteuren. Deze blogs zijn gerelateerd aan topics die goed lopen, druk bezocht worden of opvallend zijn op het forum van Viva. Sheila vertelt dat er ook inspiratie wordt geput uit de reacties die onder deze blogs worden geschreven. “Als we veel reacties krijgen op een blog dan geven we dat door aan een redactie, zodat zij dat weer kunnen meenemen in het tijdschrift. Soms komt het voor dat de redactie al bezig is met een artikel waarover een topic wordt geopend door lezers. Dan vraagt de redactie aan ons of ze de contactgegevens van lezers mogen hebben, zodat ze kunnen vragen of deze lezers mee willen werken aan het artikel. Het komt dus voor dat de printredactie een oproep plaatst of dat ze op het forum zien dat reacties bij een artikel passen. Daarbij moet dan ook toestemming gevraagd worden of ze deze mensen mogen quoten al dan niet anoniem.”

Privacy en copyright
Daarmee zijn we aangekomen bij het volgende punt: privacy en copyright. Want hoe ga je om met de online gegevens van je lezers als je ze wilt gebruiken voor een verhaal. Wanneer je een eigen website beheert is het slim om daarop te vermelden wat er wel en niet mag en wat er met de gegevens van mensen die reageren kan gebeuren. Het is dan ook slim om een disclaimer te schrijven voor je website waarin je uitlegt welke copyright-rechten er zijn voor je lezers. Citeren mag altijd, ook in een blad of krant. Sheila legt uit hoe Viva met de gegevens van hun forummers omgaat: “Als het om langere stukken gaat of datgene wat een forummer heeft geschreven is heel persoonlijk, dan nemen we altijd contact op. Maar als het echt om een reactie gaat die onder een blog staat niet. Een reactie is namelijk openbaar en het lastige daarvan is dat forummers het gevoel hebben dat ze anoniem zijn als ze reageren. Het kan voorkomen dat ze schrikken als ze zien dat hun reactie is opgenomen in het tijdschrift.” Feitelijk is het heel erg naïef want als je via Google naar een reactie of naam zoekt, dan kun je deze gegevens vinden. Het kan dus voorkomen dat andere mediums een reactie of naam overnemen, want het staat op een openbare plek.

Nadeel
Het gebruiken van een reactie kan daardoor een nadeel zijn omdat je voorzichtig moet zijn. Je wilt je lezers in hun eer laten en je moet daarbij respecteren dat lezers zich veilig willen voelen op je website of forum. Sheila voegt daar aan toe dat dat lezers en forummers het wel leuk moeten blijven vinden anders kan je er net zo goed mee ophouden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: