Skip navigation

Nu ik als beginnend webbie door begin te hebben hoe een blog werkt en wat je er allemaal mee kunt, wil ik dit graag delen met de mensen die nog onbekend zijn met bloggen. Ook ik probeer mensen aan het bloggen te krijgen. Laat je zien, profileer je op internet, maak een online portfolio van jouw producten en spreek toekomstige opdrachtgevers aan. Maar hoe begin je?

Niche
Voordat je begint met bloggen moet je voor jezelf duidelijk hebben waarover je wilt schrijven. Je moet een niche zoeken. Een niche is een afgebakend onderwerp waarover jij schrijft. Mijn niche is schrijven over mijn ervaringen in de nieuwe media wereld en de link naar journalistiek en hoe word ik daardoor een webbie in twaalf weken. Dit is in mijn ogen logisch omdat ik ben begonnen met nieuwe media op de opleiding journalistiek en ik graag mensen wil vertellen waar ik tegen aanloop tijdens mijn ontdekkingsreis. Maar zo zijn er tal van andere niches. De niche van bijvoorbeeld TheNextWeb is verslag uitbrengen over alles wat invloed heeft op het web en alles daar omheen.

Hello World en About Me
Zodra je voor jezelf duidelijk hebt waarover je wilt gaan schrijven, is het tijd om jezelf voor te stellen aan de blogosphere. Het meest gangbare waar elke blogger mee begint is ‘Hello World’. In deze blog leg je uit wat je gaat doen en wat mensen kunnen verwachten van jouw blog. Daarnaast schrijf je ook een About Me. Hierin leg je uit wie je bent en waarom je bijvoorbeeld de blog bent begonnen en wat jouw niche is. Houdt er rekening mee dat je About Me een van de meeste gelezen onderdelen van je blog is. Het is dan ook verstandig om daar geen rare verhalen over jezelf neer te pennen. Ben eerlijk, zo vergroot je ook het vertrouwen van je lezers in jouw verhalen. Zie het als een eerste ontmoeting waar bij je graag een goede eerste indruk wilt achterlaten.

hello-wereld

Bloggen
Maar dan, je hebt je eerste welkomstbericht geschreven. Hoe ga je verder. Voordat je écht begint met schrijven moet je voor jezelf op ideeën op een rijtje zetten. Probeer te brainstormen bijvoorbeeld met anderen. Het kan ook zijn dat je al weet waar je over wilt bloggen. Filmpjes, links en foto’s of foto-carrousels maken je blog nog interactiever en plezieriger voor je lezers. Naar een dode tekst kijken zonder ook maar enig beeld of filmpje erbij, kan er voor zorgen dat je lezer snel verveeld raakt. En dat is uiteraard niet de bedoeling.

WordPress.tv
Om het nog makkelijker te maken heeft WordPress nu een online tutorial gelanceerd: WordPress.tv. Met behulp van filmpjes wordt stap voor stap uitgelegd hoe WordPress werkt en wat je er mee kunt. Zelfs ik als journalistieke blogger ben via deze filmpjes tegengekomen tools tegengekomen die in WordPress zitten waarvan ik niet eens wist dat ze er waren.

wordpresstv

4 Comments

  1. Ik snap er niets van

  2. hoe je een reactie in een categorie kunt plaatsen

  3. bv ik maak een nieuwe categorie aan en zou daar graag een nieuw bericht in posten maar dat lukt nooit en ik kan ook de verschillende categorien niet zien op mijn profielpagina


Leave a Reply

