Skip navigation

128 bezoekers. Zoveel mensen bezochten maandag mijn weblog. Uiteraard ben ik hier zeer blij mee. Ik weet niet of het puur toeval is maar dinsdag kregen we een kijkje in de keuken van webanalytics met dank aan Hille van der Kaa. Webanalytics is iets wat ik na maandag uiteraard zeer interessant vind. Want wat kan ik nu eigenlijk leren van mijn kijk- en luistercijfers en hoe kan ik deze cijfers op een journalistieke wijze inzetten?

Google analytics
De meest gebruikte analyse methode om te achterhalen wat jouw kijk- en luistercijfers voor jouw website of weblog zijn is toch wel Google analytics. Google analytics is een systeem waarmee vrij eenvoudig zeer uitgebreide statistieken van een website gevonden kunnen worden. Deze tool geeft onder andere meer informatie over het aantal bezoekers, aantal bekeken pagina’s, tijdsduur van een bezoeker, klikpad bezoeker en herkomst van een bezoeker.

Termen

Pageviews

Pageviews

Naast Google analytics zijn er ook nog andere analyse methodes. Al deze methodes maken gebruik van dezelfde termen om te analyseren. Zo heb je bijvoorbeeld pageviews. Een pageview is de eenheid om het aantal bezoekers aan een pagina te meten. Het komt overeen met het opvragen van een bepaalde pagina bij een server.

Kliks

Kliks

Daarnaast heb je ook nog kliks. Een klik geeft het aantal keren dat een bezoeker op een tekstlink heeft geklikt weer. Dit is met name handig voor websites die online producten verkopen. Zo kun je namelijk zien welk product erg populair is. Ook worden unieke bezoekers geregistreerd. Een unieke bezoeker is het aantal mensen dat een website bezoekt. Unieke bezoekers kunnen dus wel meerdere keren klikken op een tekstlink, terugkomen en opnieuw klikken.

SEO/SEA
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel vertaald naar zoekmachine-optimalisatie. Het doel is om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine op de voor de webpagina relevante trefwoorden of zoektermen. SEA staat voor adverteren in de zoekmachines (Search Engine Advertising) Om beide termen nog duidelijker uit te leggen. SEO en SEA worden ingezet met de vraag: ‘Hoe krijg ik de lezer naar mijn site?’

SEO en SEA op Google

Voorbeeld: SEO en SEA op Google

SEO versus SEA
Bezoekers zijn minder geneigd op om gesponsorde koppelingen (SEA) te klikken dan op de natuurlijke zoekresultaten (SEO). Dit komt doordat ze Google vooral gebruiken om informatie op te zoeken. Het valt dan al snel op dat de gesponsorde links vooral als marketingmiddel worden ingezet. De meeste surfers hebben dan ook een groter vertrouwen in de natuurlijk zoekresulten. Want deze worden namelijk niet geforceerd op de eerste zoekpagina getoond. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat door de informatie overload er langzaam een verschuiving plaatsvindt.

Journalistiek en SEO
Voor een journalist is het handig om te weten hoe hij of zij om moet gaan met SEO. Belangrijk is dat een journalist scanbaar schrijft, schrijft voor SEO trajecten en gebruik maakt van tags. Waarom? Omdat het zoekalgoritme van Google extra gewicht toekent aan een scanbare tekst. Die wordt immers het best gelezen en Google gaat ervan uit dat de tekstschrijver daar de belangrijkste informatie in heeft gezet. Zet in titels, kopjes, bulleted lists, hyperlinks en vette tekst dus woorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines. Omdat mensen nu eenmaal weinig tot niets lezen, maar scannen is scanbaar schrijven een vereiste. Ongeveer 79% van de internetgebruikers leest niet, maar scant. Ogen vliegen over de pagina en blijven kort hangen bij de meest opvallende dingen. Dit zijn met name de koppen, tussenkopjes, foto’s en bijschriften, knoppen, links en de eerste een á twee woorden van alinea’s. Zoals ik al eerder schreef is het ook belangrijk dat je gebruik maakt van goedgekozen tags. Tags verhogen namelijk de vindbaarheid op het internet, maken het vinden van gerelateerde artikelen eenvoudiger en ook het maken van een dossier wordt hierdoor vereenvoudigd. Daarnaast zal een bezoeker je sneller vinden, omdat een tag kort samenvat waar jouw verhaal over gaat.

Hoe werkt Google Analytics

Google Analytics voor WordPress

2 Comments

  1. Ik denk dat wat je schrijft over “scanbaar schrijven”, het belangrijkste is bij SEO; je content zo maken dat je “vindbaar” bent.

    Vandaag had ik een discussie over SEO door middel van het maken van content voor alleen dat doel. Daar ben ik persoonlijk erg op tegen; Ik kan wel content maken waar mensen graag op zoeken, maar als ik ze alleen dat ene op SEO gerichte artikel daarover heb dan verlaten ze waarschijnlijk al snel mijn website weer. Op korte termijn wellicht aantrekkelijk voor wat extra traffic, maar ik trek de wenselijkheid daarvan in twijfel.

  2. Dit is uiteraard wel handig, maar als wordpress gebruiker ben je er naar mijn inziens niet zoveel mee, je kan namelijk het noodzakelijk stukje script nergens kwijt. Verder lijkt het me ook niet echt nodig, de statistieken van wordpress zelf zij op zich al vrij goed. Als je natuurlijk je eigen site maakt (iets wat ik na de examens nog eens moet doen)is het natuurlijk wel handig. (I’ll keep you posted)

    Verder is het inderdaad niet de bedoeling om te bloggen enkel en alleen om gevonden te worden. Het is natuurlijk wel handig om te weten dat je duidelijk titels moet gebruiken, en dat je goed moet taggen,(ect.) omdat je content zo gevonden kan worden.


Leave a Reply

